Maria Larsson

Nyheter med koppling till mig

• Ny studie: ”Kvaliteten är inte sämre i privat vård”

En ökad valfrihet och fokus på kvalitetsfrågor ställer krav på att också mäta kvalitet på olika sätt. En studie i Östersund är ett utslag för denna vilja att mäta kvalitet, jämföra och sedan försöka förbättra sig. Det skriver Maria Larsson i SvD.

• Regeringens arbete leder till färre vräkningar

Utvecklingen går åt rätt håll när antalet barn som berörs av vräkningar minskar. I de kommuner som regeringens hemlöshetsamordnare har besökt är minskningen ännu större. Det skriver Maria Larsson och och kristdemokraten och hemlöshetsamordnaren Michael Anefur på Svt debatt.

• Ungdomsarbetslöshet

Vi vill behålla de halverade arbetsgivaravgifterna för alla unga upp till 26 år för att öka möjligheterna för dem att bli anställda. Internationella jämförelser visar ett starkt samband mellan lägre ungdomsarbetslöshet och ett utbyggt lärlingssystem. Vi vill satsa mer på lärlingsutbildningar och lärlingsanställningar. Det är också viktigt att stärka kopplingen mellan skolan och näringslivet. Unga måste mötas av snabba insatser och konkret hjälp. Att starta eget företag ska finnas med som ett möjligt alternativ.