Maria Larsson

Mitt namn är Maria Larsson och jag kommer från Smålandsmetropolen Gnosjö. Jag är både mamma, lärare, barn- och äldreminister och förste vice ordförande för Kristdemokraterna. Jättekul att Du tittar in, välkommen tillbaka!

Nyheter med koppling till mig

• Regeringens arbete leder till färre vräkningar

Utvecklingen går åt rätt håll när antalet barn som berörs av vräkningar minskar. I de kommuner som regeringens hemlöshetsamordnare har besökt är minskningen ännu större. Det skriver Maria Larsson och och kristdemokraten och hemlöshetsamordnaren Michael Anefur på Svt debatt.

• Sveriges äldrevård i fokus i reklamkampanj

Tack vare Kristdemokraterna har Sverige blivit världens bästa land att åldras i. Det berättar vi också genom Alliansens valkampanj i dag.
    – Det är självklart något för oss att vara stolta över men också något att bygga vidare på, för utvecklingen av äldreomsorgen blir aldrig färdig. Vi vill ta ytterligare steg för att förbättra värdigheten, kvaliteten och självbestämmandet inom äldreomsorgen, säger äldreminister Maria Larsson.

• Ungdomsarbetslöshet

Vi vill behålla de halverade arbetsgivaravgifterna för alla unga upp till 26 år för att öka möjligheterna för dem att bli anställda. Internationella jämförelser visar ett starkt samband mellan lägre ungdomsarbetslöshet och ett utbyggt lärlingssystem. Vi vill satsa mer på lärlingsutbildningar och lärlingsanställningar. Det är också viktigt att stärka kopplingen mellan skolan och näringslivet. Unga måste mötas av snabba insatser och konkret hjälp. Att starta eget företag ska finnas med som ett möjligt alternativ.