Ge din nykterhet som julklapp i år

Vart femte barn lever i miljöer där missbruk eller riskbruk förekommer. Julen är ett bra tillfälle att ifrågasätta alkoholnormen och attityden till alkohol. För barnens skull är det rimligt att låta julen vara en alkoholfri högtid. Det skriver Lars-Axel Nordell i Dagen.

Läs artikeln i Dagen.

När detta skrivs går de flesta i vårt land och längtar efter julen. Samtidigt får vi inte glömma alla de barn och ungdomar som nalkas juletiden med en klump i magen. Vart femte barn lever i miljöer där missbruk eller riskbruk förekommer.

Många mår dåligt över föräldrarnas eller andra vuxnas överdrivna alkoholdrickande. Man oroar sig över hur juldagarna kommer att bli. Kommer de vuxna vara fulla och skrämmande? Blir det bråk? Polis? Ambulans?

Även för många vuxna är det en jobbig högtid med motsvarande oro för närstående.

Alkoholens skadeverkningar är såväl medicinska som sociala. Enligt Cancerfonden beräknas att cirka 5 procent av alla dödsfall i cancer, globalt sett, orsakats av alkohol. Detta trots att över hälften av världens befolkning över 15 år inte dricker alkohol alls.

Flera studier och rapporter bekräftar alkoholens betydelse för misshandelsbrott och annan våldsutövning. Hela 80 procent av våldsbrotten i vårt land anses vara alkoholrelaterade. För att dämpa alkoholens skadeverkningar värnar Krist­demokraterna Systembolagets­ försäljningsmonopol samt punktskatter som gör alkohol dyrare än andra drycker.

Fler alkoholfria sammanhang behövs i vårt samhälle för att minska exponeringen för alkohol, samt förebygga beroende och hindra återfall. Trafiken och uppväxttiden är självklara alkoholfria zoner, som också har stöd i lagen.

Julen är ett bra tillfälle att ifrågasätta alkoholnormen och attityden till alkohol. För barnens skull är det rimligt att låta julen vara en alkoholfri högtid. Det handlar inte bara om att slippa avarterna som nämndes ovan. Det handlar om att barnen ska få vara tillsammans med sina föräldrar och släktingar när de är sig själva, inte personlighetsförändrade av alkohol.

Sedan ett antal år deltar därför många vuxna i kampanjen ”En vit jul”. Det handlar helt enkelt om att helt avstå från alkohol under juldagarna.

Ett annat gott skäl att helt avstå från alkohol är att många är ute och reser under julen. Ingen vill möta en alkohol­påverkad bilförare på en isig vinterväg. Ändå vet vi att rattfylleri förekommer hela året. Inte minst under julhelgen. I genomsnitt är bilar med rattfulla förare lika vanliga som andelen taxibilar på våra vägar.

Kristdemokraterna har en politik för att minska rattfylleriet. Vi föreslår förbud mot så kallad eftersupning, vilket innebär att vi inte vill att det ska vara tillåtet att dricka efter en olycka och sedan hävda att man var nykter då olyckan skedde.

Vi föreslår också att alla nya bilar ska vara utrustade med alkolås och teknik som avslöjar förarens alkoholpåverkan under färd. För att tekniken ska få ett tydligt genomslag driver vi även detta på EU-nivå.